xs4allOns kantoor is verhuisd. Een paar weken geleden alweer. We zijn maar liefst 10 meter van plaats verschoven en dat is natuurlijk niet iets simpels. Ook niet voor XS4ALL. Dus toen ik belde dat we gingen verhuizen was de melding dat dit best wel eens 2-3 weken kon gaan duren. Vond ik persoonlijk wat vreemd als ICT-er… maar oke. Prima. Had ik al gezegd dat we 10 meter verder gingen zitten?

Dus wat doe je dan als professioneel ICT bedrijf? Dan rol je tientallen meters UTP van de oude lokatie naar de nieuwe lokatie. Via het dak, de raamkozijnen een stukje open lucht, tussen de roldeuren, over een paar deuren heen en achter een paar kachels langs. Daar waar XS4ALL 3 weken nodig heeft voor een verhuizing rollen wij dit netwerktechnisch huzarenstukje in een half uurtje uit. Met wat duct tape enzo.

Dus de verhuizing telefonisch doorgegeven. De vriendelijke XS4ALL medewerker biedt uit zichzelf aan om ons over te zetten naar een goedkoper pakket omdat onze lijn niet zulke hoge snelheden haalt. Scheelt 10 euro per maand. En binnen 10 minuten de bevestiging in mijn mailbox. Snelle rakkers daar bij XS4ALL. De verhuizing was maar liefst al binnen 2 weken op maandag 18 augustus. Terstond ging mijn telefoon: Guidion (de service experts ingehuurd door XS4ALL) wilde een afspraak maken. Natuurlijk kon dat niet op maandag de 18e maar pas in de middag van dinsdag de 19e. En oh ja: zodra de verbinding op de nieuwe lokatie opgeleverd werd werkt die niet meer op de oude lokatie (leugen nummer 1). Dus ik zat al te vloeken: in het ergste geval anderhalve dag zonder internet. Die gedachte was achteraf natuurlijk wat naïef.

Maandag 18 augustus

Er gebeurt helemaal… niks. Geen signaal op de nieuwe lokatie en nog steeds internet op de oude lokatie. Maar goed, ik ben geen KPN DSL expert dus ik zal het wel verkeerd begrijpen.

Dinsdag 19 augustus

Een monteur van Guidion komt netjes op tijd aanrijden. Maar die zag na een kwartier ook wat wij al wisten… geen signaal. Guidion belt XS4ALL en XS4ALL belt KPN. KPN zegt: “Niks mis met dit loepzuivere lijntje. Werkt als een tiet.”

En dan gebeurt het. Je wordt gevangen in een kat-en-muis-spelletje tussen KPN en XS4ALL. Ze weten op een sublieme wijze naar elkaar te wijzen. Bel KPN en die zegt: “Fout ligt bij XS4ALL” en bel XS4ALL en die zegt “Fout ligt bij KPN”. Het kan me natuurlijk allemaal geen donder schelen, maar voordat die monteur van Guidion weg gaat dwing ik wel af dat hij XS4ALL nog even laat bevestigen dat de OUDE lijn blijft werken totdat de nieuwe opgeleverd wordt. Dat belooft XS4ALL natuurlijk (leugen nummer 2). Ook als ik zelf even bel wordt dat nogmaals bevestigd (leugen nummer 3).

Op de deurmat rolt een vandaag brief van XS4ALL. Er zijn nieuwe pakketten die een stuk goedkoper zijn en ik ga per maand maar liefst 10 euro meer (??!!??!!) betalen dan wat ik besproken heb bij de verhuizing. Dus weer bellen met XS4ALL en dan zeggen ze “u heeft 2 actieve lijnen” en de brief gaat over de ene en wat u met mijn collega telefonisch heeft besproken gaat over de andere lijn. Ik probeer uit te leggen dat ik 1 lijn heb op een oude lokatie en dat die naar een nieuwe lokatie moet… maar ergens snappen we elkaar niet geloof ik. Laat maar weer. Wat mijn abonnement nu gaat kosten weet eigenlijk niemand.

De hele week bellen met XS4ALL. De nieuwe lijn wordt ECHT opgeleverd op maandag 25 augustus (een week later dan gepland) en de oude lijn blijft ECHT actief totdat alles werkt. Oh dit waren leugen nummer 4 en 5 overigens.

Maandag 25 augustus

We staren naar een dood ISRA punt. Naja dat is niet zo heel erg want we hebben de oude aansluiting nog. Oh wacht, die is afgesloten @%T#$%#@@#$%^&. Een kantoor zonder internet. Prachtig. Dan bel je XS4ALL en die zeggen dan: “KPN heeft de lijn getest en die is ECHT actief” (leugen nummer 6) en “we hebben de opzegging van de oude lijn echt geblokkeerd” (leugen nummer 7). Vervolgens bel je KPN en die zeggen dat XS4ALL die opzegging gewoon heeft laten doorvoeren. Afijn, wie de eer voor leugen nummer 8 verdient is niet helemaal duidelijk maar ergens klopt iets niet.

En dan gaat Dennis op onnavolgbare wijze bellen met XS4ALL. Ik was zelf niet bij het gesprek aanwezig maar ik kan me voorstellen dat de dienstdoende medewerker na het zeggen van “we sturen woensdag wel ff iemand langs” een dermate kakofonie van klanken heeft gehoord dat deze zich nog geen uur later heeft verhangen aan een of ander ISRA punt. “Dennis was echt boos”, sprak een collega op kantoor. Uiteindelijk belt XS4ALL met “goed nieuws”. Er komt maandagavond nog een monteur. Of er iemand op kantoor wil zijn om 20.00 uur. Of eigenlijk… tussen 19.30 en 20.30 uur want je weet je het nooit exact natuurlijk. Ach ja, wat is 1 avond op een mensenleven he?

Iets na 20.00 uur komt de monteur van Guidion. Aardige man overigens. Ik leg hem het voorval uit en zijn vraag is wat de KPN monteur zei die langs is geweest. Nou, we hebben geen monteur gezien hier maar iemand riep ergens vanuit een KPN kantoortje ergens in het land dat onze lijn echt werkte. “Nou die monteur moet HIER die lijn testen en nergens anders”. Het leek mij persoonlijk, met enig ICT inzicht, ook logischer maar goed ik ben geen KPN DSL expert he? De monteur constateert: lijn is dood, kan er niks anders van maken. En doden tot leven wekken is niet iets wat Guidion doet. Klinkt ook logisch. “Mocht die monteur van KPN nou komen dan laat je hem NIET vertrekken voordat het werkt”. Klinkt ook logisch.

’s Avonds bel ik nog even met XS4ALL. Over hoe verdrietig ik er allemaal van wordt. De medewerker begrijpt mijn verdriet en geeft het advies in de ochtend weer even te bellen. Dat gaan we dan ook doen.

Dinsdag 26 augustus

Dennis had die eer. Nogmaals, hij gaat niet zo goed om met slecht nieuws en het verhaal van XS4ALL hielp niet echt in dit gesprek. Afijn, er zou wel een monteur komen maar wanneer precies… dat wist niemand. Via de klachtenafdeling en de afdeling opzeggingen van XS4ALL komt er toch een tijdstip: de monteur is er rond 12.00 uur. KPN meldt wel: “Het is niet zeker of we het probleem kunnen oplossen want we zijn daarvoor afhankelijk van XS4ALL”. Tuurlijk.

Om 13.00 uur is er geen monteur. Dus maar even bellen. “Meneer die afspraak staat voor 14.00 uur in de agenda”, aldus XS4ALL. Vast een misverstand ergens. Om 13.10 uur belt de monteur dat hij echt onderweg is en er bijna is. Om 13.15 uur is hij er dan ook. Ik snap er even niks van maar elk bezoek is welkom. Ik leg de vriendelijke KPN medewerker uit dat hij formeel gegijzeld is en dat hij wellicht even een telefoontje aan zijn vrouw en kinderen wil plegen om uit te leggen dat hij voorlopig niet thuis komt. Vond hij niet grappig geloof ik. Humor blijft een lastig dingetje.

Maar goed, hij rijdt een keer naar zo’n wijkcentrale en binnen het uur hebben we internet. Iedereen blij! Nou ja, iedereen blij…….. de buren op de stoep. Die hebben GEEN internet meer. Daar kan de vriendelijke KPN monteur toch echt niks aan doen (niet bij hem ingepland) en dus verlaat hij het pand. Maar hee… wij hebben internet en in tijden van schaarste en oorlog denk je eerst aan jezelf.

kpnRond 17.00 uur…. een nieuw KPN mannetje. Ook heel erg vriendelijk (echt!). Of hij even mag kijken wat er bij ons is gedaan want het is wat TE toevallig dat ons internet is gaan werken en dat van de buren is gaan stoppen. Tijdens een peukje buiten hadden Dennis en ik die conclusie al wat uren eerder getrokken. Maar hee… wij zijn geen KPN DSL expert. Had ik al gezegd dat we maar 10 meter verderop zijn gaan zitten trouwens?

Afijn, de storing bij de buren komt blijkbaar bij onze verbinding vandaan. Tot die conclusie kwamen we overigens nadat de nodige plafondplaten, kabelgoten en meterkastdeuren (waarvan we geen sleutels hadden) opengebroken zijn. Best wel een bende zo. De monteur van KPN lost het netjes op en vraagt of Guidion of XS4ALL dit zo heeft aangesloten. “Nou, ik zit niet elke monteur die hier binnenkomt van minuut tot minuut te volgen en hee… ik ben geen KPN DSL expert”.

Al met al trek ik vandaag om 18.30 uur de deur van het kantoor dicht. Iedereen had weer internet en de wereld is weer een klein stukje mooier geworden. Oh wacht, het regent. Bah.